Správa vozového parku jako taková je ve společnostech nákladová položka, ona sama o sobě peníze nevydělává, kromě případů společností, které mají dopravu a přepravu jako svou hlavní činnost podnikání. Poctivým dodržování uvedených „pravd“ může firma spolehlivě dojít do zoufalé situace, kdy mu jeho zákazníci odmítnou platit za služby nebo produkty více a více peněz a odejdou ke konkurenci a to jen proto že konkurence umí své náklady řídit, optimalizovat.
- nejlevnější dodavatel je nejvýhodnější
- existuje jen jedno univerzálně nejvýhodnější auto
- existuje jen jedna univerzálně výhodná forma financování
Silná trojka předsudků, které vládnou českým fleetům, zejména u menších a středních firem, které mají jen male povědomí o tom co fleetmanagement znamená. Přitom nestojí ani moc peněz, ani moc času si ujasnit že pro každý účel použití (typ vozu), pro každou dobu užívání (celková doba užívání vozidla), i každou intenzitu užívání (roční nájezdy KM) je výhodný jiný vůz a jiná forma financování.
- důležitá je pořizovací cena, nikdy prodejní
- znalost celkových nákladů spojených s provozem vozidel není důležitá
- auta se vyplatí provozovat co nejdéle
- extrémní tlak na cenu dodavatelů služeb vede k efektivnímu fleetmanagementu
„Pravdy“ kterých se ve firmách drží hlavně z několika důvodu. Poplácání po ramenou za nejlevnější nákup také celkové náklady se těžko počítají, vždyť nemáme systém a odložit nákup o rok či dva ušetří za nové auto, je jedno že na zvýšených servisních nákladech bychom měli na slušnou akontaci.
- Malý dodavatel je riziko
- Velký dodavatel je jistota
Co když to bude obráceně? Jistě jde o vybavení, variabilitu, rychlost a odbornost. Reference před, neustálá kontrola při a spokojenost po… to jediné může pro Vás zajistit, že uzavřete smlouvu o poskytování služeb formátu win-win.
- Všichni hrají fair a mluví pravdu, když prodávají své služby a zboží
- Dodavatel dodá anebo provede něco zadarmo
- Dodavatel bere riziko na sebe zadarmo
- Dodavatel vždy dodržuje, co slíbil ve výběrovém řízení
Podle hesla důvěřuj, ale prověřuj. Spoléhat na svědomí dodavatelů lze jen ve výjimečných případech. Dodavatelé většino sázejí na vytíženost odpovědných lidí, kteří vlastně v první řadě řeší svou hlavní činnost a správa vozového parku je okrajová. Vlastně na to vždy musí vydělat. Poctivá firma kromě služeb nabízí i systém kontroly sebe sama.
Mýty a předsudky které zbytečně navyšují náklady na vozový park a správu vozového parku. Přitom odborník rychle pozná nekalé praktiky a věřte nestojí to ani moc peněz. To co Vy, společně se svou asistentkou potažmo se skladníkem jste schopni evidovat a vyhodnocovat, odborník zvládne s časovou dotací dvou pracovních dní v měsíci. A tím že přidáváte práci jiným zaměstnancům, kteří už svou práci mají, toho tolik neušetříte. To ale v dalším článku.